2020-05-27
Якщо говорити просто, то пам'ять - це процес запису, зберігання та вилучення інформації. Вона впливає на багато психічних процесів в особистості, такі як мислення, наприклад.
Пам'ять буває:
Якщо молодий хлопець, який хоче зацікавити дівчину, заучує любовний вірш, читаючи його вголос, швидше за все у нього переважає слухова пам'ять. Якщо розповідаючи питання на іспиті, студент згадує сторінку з конспекту або підручника, то зорова пам'ять - його коник. А якщо на танцювальному гуртку людина легко запам'ятовує рухи танцю, і крім цього вона спритно і добре працює голкою, то у неї розвинена рухова пам'ять.Учень пише диктант. Учитель диктує кілька слів. Учень їх запам'ятовує, тут же записує і відразу забуває. Це є механізм короткочасної пам'яті. Все що пам'ятається довше цього - довготривала. Розвиток пам'яті у дорослих має свої особливості, а тепер повернемось до розвитку пам'яті дітей і відзначимо деякі особливості цього розвитку.
Дітям на короткий час показується картинка. Потім картинка забирається і малюкам необхідно описати те, що було зображено на картинці, як можна більш докладно.
Хороший варіант ігрових картинок для дітей, це - «знайди 10 відмінностей». Цей варіант можна ускладнити. Спочатку показати для запам'ятовування одну картинку (приблизно півхвилини), потім показати другу. Дітям необхідно сказати що змінилося.
Дитині викладають на огляд кілька м'яких іграшок (для дошкільника не більше 7). Протягом 30 секунд необхідно запам'ятати їх розташування. Після цього дитина відвертається, а дорослий змінює місцями іграшки. Малюк повертається назад і розповідає що змінилося.
З групи вибирається ведучий. Його вигляд необхідно запам'ятати. Після чого, ведучий виходить за двері і там що-небудь змінює у своєму образі. Він повертається, і діти вгадують, що змінилося в його зовнішності. Те ж саме можна зробити з лялькою чи будь-якою іншою іграшкою.
Гарна і невимушена гра для розвитку пам'яті у дітей. Після того як ви прогулялися зі своїм малюком в парку і прийшли додому, спробуйте згадати разом цікавий об'єкт, який ви бачили або незвичайну людину, що проходила повз вас. Починайте називати те, що вам запам'яталося в цій людині або предмети по черзі. Хто більше ознак назве той і переміг.
Ця гра розвиває рухову пам'ять у дітей. Під веселу музику дорослий показує дітям який-небудь рух. Наприклад, присідає, встає і розводить руки в сторони. Малюкам необхідно його повторити. Рухи можна ускладнювати і навіть придумати цікавий танець.
Беремо рахункові палички. Дорослий викладає з них певну композицію і дає час дитині її запам'ятати. Потім малюк повторює цю композицію зі своїми рахунковими паличками. Можна помінятися ролями. У цій грі можна використовувати не тільки рахункові палички, а й монетки, намистинки, сірники.
Завдання для дітей - запам'ятати сказані дорослим слова замалювавши їх на папері, а потім, дивлячись на свої малюнки повторити ці слова. Тут кілька етапів. На першому пропонуються прості слова, наприклад: стіл, стілець, людина, зірка. На другому етапі слова ускладнюються (до іменників додаються прикметники) наприклад: старий будинок, літаючий жук. На третьому слова стають не такими прямими як на перших двох етапах, наприклад: радість, смуток, старість, казка і так далі. Кількість слів, що показуються на кожному етапі необхідно збільшувати поступово. Так само поступово бажано відмовитися від малювання на папері, а запам'ятовувати образ в голові. Цю вправу можна зробити для дітей ще складнішою, якщо замість листочка і олівця дати дітям рахункові палички. Тепер їм буде не так просто «намалювати» слово, для подальшого відтворення. Але саме такі труднощі дозволять дитині розвинути свою пам'ять.
Видайте дитині аркуш паперу й олівець. Дорослий показує яку-небудь картинку протягом приблизно 30 секунд. Малюк її запам'ятовує і перемальовує на листок. Бажано щоб картинки були намальовані тільки простим олівцем (це для початку), а зображення на них було простим (наприклад, квадрат). Безумовно, необхідно ускладнювати завдання. Для цього можна:1. Показувати для відтворення кілька малюнків відразу 2. Ускладнювати самі малюнки 3. Дати фарби або кольорові олівці і показувати кольорові малюнки. 4. Показувати не конкретні (малюнок стільця), а абстрактні (лінія зигзаг) зображення.
Перед дитиною лежить картка із зображенням. Необхідно її запам'ятати. Потім цю картку прибирають і надають 9 інших карток, які схожі з попередньою і 1 яку дитина запам'ятовувала. Завдання - знайти ту картку, яка запам'ятовувалась на початку. Ускладнити для дітей цю гру просто, збільшуючи кількість карток в кожному показі.
Підготувала вчитель-дефектолог К.В. Оксюта