Консультація для педагогів

2020-04-27

/Files/images/maxresdefault.jpg

ВПЛИВ КІНЕЗІОЛОГІЧНИХ ВПРАВ НА ПСИХОФІЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ.
Слово «кінезіологія» в перекладі з грецької «кінезіс» – рух і «логос» – слово, мовлення, наука. В медицині так називають вивчення м’язів та рух тіла. Отже, в перекладі з грецької «кінезіологія» – наука про рух.
При всій сучасності звучання цього терміну – наука про рух має давню історію. До кінезіологічних методик стародавності можна віднести древньокитайську філософську систему Конфуція (близько 2700 р. до н.е.) – це система певного руху тіл для укріплення здоров’я та розвитку мозку; древньоіндійську йогу, в якій певними вправами досягався розвиток вищих психофізичних можливостей; кінезіотерапію Гіпократа (близько 480 р. до н.е.) – це система вправ, яка підтримує мозок в активному стані протягом усього життя.
Отже, кінезіологія – це наука про розвиток головного мозку через рух.
Єдність мозку складається з діяльності двох його півкуль, тісно пов’язаних між собою системою нервових волокон (мозолисте тіло, міжпівкульні зв’язки). Розвиток міжпівкульної взаємодії є основою розвитку інтелекту. Враховуючи функціональну спеціалізацію півкуль (права – гуманітарна, образна; ліва – математична, знакова), а також роль спільної діяльності у здійсненні вищих психічних функцій, можна вважати, що порушення міжпівкульної передачі інформації спотворює пізнавальну діяльність дітей. Дозрівання мозку – процес довготривалий і нерівномірний, він відбувається шляхом нашарування і налаштування нових рівнів над старими. Дитину потрібно розвивати, не випереджуючи природний перебіг процесів розвитку мозку.
До семи років (час вступу до школи) у дитини повинні бути розвинені функції правої півкулі (емоційного, візуального, образного тощо) і міжпівкульної взаємодії. Розвиток функцій лівої півкулі (раціонального, логічного, аналітичного і т. д.) розвиваються в повному обсязі вже в школі. Це дуже важливо, так як проблеми дітей в початковій школі, можуть мати причину саме в недорозвиненні функцій однієї з півкуль. Наприклад, фонематичний слух – функція лівої півкулі – спочатку повинен сформуватися як тональне звуко-розрізнення в правій півкулі. Несформованість звукових образів у правій півкулі в розвитку фонематичного слуху може призвести до затримки мовлення і порушення звуковимови. Для формування математичних здібностей (функція лівої півкулі) просто необхідно до надходження в школу розвивати в дитини відчуття смаку, нюху, дотику, почуття ритму (функції правої півкулі). За зв’язок між півкулями і загальну цілісну роботу мозку відповідає мозолисте тіло. Якщо його волокна не сформовані з якої-небудь причини (наприклад родова травма), то це може призвести до порушень зорової пам'яті, мовлення, фонематичного слуху, читання тощо. У дитини проявляється утруднена координація рухів (наприклад: ходьба, робота двома руками). На більш високому рівні не формуються зв’язки між вербальними і невербальними функціями, страждає процес аналізу інформації. Своєчасна корекційна робота призводить до розвитку відповідних психічних функцій.
Тому для стимуляції інтелектуального розвитку дитини та формування міжпівкульної взаємодії можливе застосування кінезіологічних вправ. Цікаво відзначити, що людина може мислити, сидячи нерухомо. Однак для закріплення думки необхідний рух. І.П. Павлов вважав, що будь-яка думка закінчується рухом.
На тлі комплексної логопедичної допомоги для розвитку і гармонізації нервової системи дитини в цілому, поліпшення розвитку пам’яті, уваги, мовлення, просторової уяви, зниження стомлюваності, підвищення працездатності, активізації інтелектуальних та пізнавальних процесів і з метою розвитку мовлення, зокрема, доцільно використовувати метод кінезіологічної корекції. Для цієї мети розроблені спеціальні вправи: рухові, дихальні, розтяжки, пальчикові ігри і т. д. Під впливом кінезіологічних тренувань в організмі наступають позитивні структурні зміни. І чим інтенсивніше навантаження (але оптимальне для даних умов), тим значніші ці зміни. Сила, рівновага, рухливість, пластичність нервових процесів здійснюється на більш високому рівні. Удосконалюється регулююча і координуюча роль нервової системи. Дані методики дозволяють виявити приховані здібності дитини і розширити межі можливості діяльності її мозку.

Багато вправ спрямовані на розвиток фізичних і психофізіологічних якостей, на збереження здоров’я і профілактику відхилень розвитку. Вони розвивають тіло, підвищують стресостійкість організму, синхронізують роботу півкуль, покращують зорово-моторну координацію, формують просторове орієнтування, удосконалюють регулюючу та координуючу функції нервової системи.

Основна мета кінезіології: розвиток міжпівкульної взаємодії, що сприяє активізації розумової діяльності.
Методи і прийоми кінезіологічної гімнастики:
• Розтяжки – нормалізують гіпертонус і гіпотонус м’язів опорно-рухового апарату.
•Дихальні вправи – покращують ритміку організму, розвивають самоконтроль і довільність поведінки.
• Окорухові вправи – дозволяють розширити поле зору, поліпшити сприйняття, розвивають міжпівкульну взаємодію і підвищують енергетизацію організму.
• Тілесні рухи – розвивають міжпівкульну взаємодію, знімаються мимовільні, ненавмисні рухи і м’язові затиски.
• Вправи для розвитку дрібної моторики – стимулюють мовні зони кори головного мозку.
• Масаж – впливає на біологічно активні точки.
• Вправи на релаксацію – сприяють розслабленню, зняттю напруги.
Кінезіологічні вправи дозволяють дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати мовленнєві вади і вчитися легше та природніше, оскільки мозок продуктивний лише тоді, коли гармонійно працюють і права, і ліва його півкулі.
Готуючи дитину до школи, пам’ятайте: «Мозок добре влаштований вартий більшого, ніж мозок добре наповнений». Для успішного навчання дітей використовують повноцінний розвиток міжпівкульної взаємодії.
Кінезіологічні вправи дають можливість задіяти ті ділянки мозку, які раніше не брали участь у навчанні. Такі вправи необхідно проводити щодня протягом 6-8 тижнів упродовж 15-20 хвилин на день поступово ускладнюючи. Їх можна розділити за змістом, за призначеннеям і використовувати в різні моменти життєдіяльності дитини.
Кінезіологічні вправи для розвитку міжпівкульної взаємодії:
«Кулак – Ребро – Долоня»
Три положення руки на площині столу. Долоня на площині, стиснута в кулак долоня, долоня ребром на площині столу, пряма долоня на площині столу. Виконується спочатку правою рукою, потім – лівою, потім – двома руками разом. Запропонуйте дитині виконувати вправу спочатку повільно, допомагайте їй. Кількість повторень – по 4-5 разів.
«Лезгинка»
Ліву долоню складіть у кулак, великий палець відставте убік, кулак розгорніть пальцями до себе. Правою рукою прямою долонею в горизонтальному положенні доторкніться до мізинця лівої. Після цього одночасно змініть положення правої і лівої рук. Повторіть 6-8 разів. Прагніть високої швидкості зміни положень. Зацікавте дитину такою грою, створюючи ситуацію: «А в кого вийде краще ?».
«Дзеркальне малювання»
Покладіть на стіл чистий аркуш паперу. Візьміть в обидві руки по олівцю чи фломастеру. Почніть малювати одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, будь-які фігури. Під час виконання цієї вправи ви відчуваєте, як розслаблюються очі й руки. Коли діяльність обох півкуль синхронізується, помітно зросте ефективність роботи всього мозку. Запропонуйте виконати таку вправу дитині.
«Вухо – ніс»
Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, лясніть у долоні, змініть положення рук «із точністю до навпаки». Пробуйте самі, та залучайте до гри дитину.
Кінезіологічні вправи під час ранкової гімнастики:
«Людина-павук»
- стати обличчям до стіни, ноги на ширині плечей, долоні на стіну на рівні очей. Пересуватися уздовж стіни вправо, потім вліво приставним кроком, руками і ногами рухати паралельно.
«Уважні звірята» - потрібно крокувати, високо піднімаючи коліна, торкаючи правою рукою лівої ноги, а лівою-правої (6 пар рухів). Потім крокувати, торкаючи рукою однойменного коліна(6 пар рухів). Закінчити торканням протилежної ноги.
«Око-мандрівник» - початкове положення стоячи. Не повертаючи голови, знайти очима будь-який предмет, котрий назвав дорослий.
«Горизонтальна вісімка» - витягнути перед собою праву руку на рівні очей, залишивши витягнутим вказівний палець. Намалювати в повітрі горизонтальну вісімку якомога більшого розміру, стежити очима за кінчиком пальцю.
Вправи для створення позитивного психоемоційного настрою «Доброго ранку!»:
До комплексу можна включати дихальні вправи, пантоміму, імітаційні рухи різних тварин, вправи на релаксацію, пальчикову гімнастику, виконання яких супроводжувати читанням віршів, музичним супроводом. Вправи варто проводити без примусу, вони повинні надати позитивного настрою на весь день.
Рух – це здоров᾿я, рух – це життя ! Отже, кінезіологічні вправи дозволяють дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати мовленнєві вади і вчитися легше та природніше, оскільки мозок продуктивний лише тоді, коли гармонійно працюють і права, і ліва його півкулі.

Підготувала вчитель-логопед Мягких Н. М.

Кiлькiсть переглядiв: 69

Коментарi